Har du frågor eller funderingar om din order, vår mat eller hur du skall lägga din order? Det snabbaste sättet att få svar på din fråga är att titta i vår FAQ här nedan. Du kan även kontakta oss via chatten nere i högra hörnet alternativt via mail eller telefon.
Frågor om maten
Vad är det för ingredienser i maten?
Ingredienserna till varje maträtt finns registrerade på matförpackningen och går även att hitta här på webbsidan under respektive maträtts produktsida.
Varför använder ni råvaror från hela världen?
Vår idé är att servera vällagade rätter med ett näringsrikt innehåll till ett attraktivt pris. För att lyckas med det hämtar vi inte bara råvaror från Sverige utan också hela världen, och väljer ut det som hamnar på tallriken efter säsong, kvalitet och kostnad. Om vi bara skulle använda svenska råvaror skulle vi inte kunna möta den prisnivå som våra kunder efterfrågar.
Varifrån kommer ert kött?
Vårt kött kommer från certifierade gårdar och leverantörer. Det innebär att allt kött i våra rätter inspekterats, oavsett om det handlar om uppfödda djur eller vilt. Certifieringen garanterar också att vårt kött producerats i enlighet med gällande lagkrav på hygien, djurhållning och spårbarhet.
Varför är era rätter inte ekologiska?
Eftersom vårt mål är att servera god, näringsrik och prisvärd mat kan vi inte enbart välja ekologiska leverantörer. Det betyder inte att vi bortser från matens miljöpåverkan, men vi vet också att all ekologisk mat inte automatiskt är klimatsmart. De flesta grönsaker har exempelvis ett mindre klimatavtryck än ekologiskt kött, oavsett hur de producerats. Därför är ett bra sätt att minska matens miljöpåverkan att välja mer mat från växtriket.
Varför är maten fryst?
Fryst mat har många olika fördelar. Genom att frysa ner måltiderna direkt efter tillagning bevaras matens kvalitet. För bästa kvalitet på måltiden så använder vi kryogenisk frysning, vilket innebär att måltiden fryses ner på bara några sekunder. Råvaror och vitaminer bibehålls i intakt skick och håller sig fräscha och smakrika tills det är dags att njuta av måltiden.
Mat som är frusen har en längre hållbarhet än andra alternativ vilket ger friheten att välja maträtt efter dagens önskemål, istället för att anpassa sig till ett hållbarhetsdatum. Eftersom måltiderna håller längre i frysen öppnar det även för möjligheten att förvara mer än en veckoranson i hemmet vilket minskar antalet transporter och minskad miljöpåverkan. Minskat matsvinn är också en viktig följd av ett längre hållbarhetsdatum då det ger en längre konsumtionstid än kylda mål.
Är maten god?
Vi har alla olika smaklökar och preferenser när det kommer till mat och vad som är gott, men vi har gjort vårt yttersta för att erbjuda en god maträtt med hög kvalitet. Innan våra rätter når marknaden måste de först godkännas av vårt matråd som består av olika professioner inom matbranschen. Deltagarna i matrådet granskar och provsmakar rätterna utifrån ett visst antal olika kategorier däribland smak, konsistens och utseende. För oss är det av yttersta vikt att maträtterna som serveras av BonCulina är smakrika och ger en njutbar maträtt!
Hur värmer man maten?
Maträtterna skall alltid värmas upp i sin förpackning och i en mikrovågsugn. Innan rätten placeras i microvågsugnen så måste den övre filmen perforeras, förslagsvis med en gaffel på tre olika ställen.
När maten är uppvärmd skall matförpackningen placeras på en tallrik. Först när den står stadigt på tallriken kan bottenfilmen dras bort med hjälp av dragremsan och måltiden hamnar då direkt på tallriken.
Exakta instruktionerna för hur respektive maträtt skall tillagas finns på instruktionerna du fått med din leverans och går även att hitta här på webbsidan under respektive maträtts produktsida.
Hur säkerställs att det är tillräckligt med energi och näring i måltiderna?
Alla BonCulina rätter är näringsberräknade och granskade av dietister för att följa de Nordiska Näringsrekommendationerna.
Kan man välja bort maträtter i paketen?
Det går dessvärre inte att förändra innehållet i de färdiga paketen men det går självklart att komponera ihop ett eget paket efter önskemål. Välj då maträtter själv och skapa ett eget paket av minst 12 rätter som är vårt minimum.
Jag äter inte kött. Finns det möjlighet att äta vegetariskt?
Javisst! I BonCulinas sortiment finns ett stort antal vegetariska och veganska rätter att välja på. Bland profilpaketen finns ett komplett vegetariskt paket som vi kallar "Veggy paketet" med varierade rätter.
Jag är allergisk mot laktos. Finns det laktosfria maträtter?
Javisst! I BonCulinas sortiment finns ett stort antal laktosfria rätter att välja på. Vi har dock inget färdigt paket utan de måltiderna måste beställas som separata rätter. Under respektive produktsida så kan du titta under fliken "ALLERGENER" och "INGREDIENSER" för att se om måltiden passar dig eller ej.
Jag är glutenintolerant. Finns det glutenfria maträtter?
Javisst! I BonCulinas sortiment finns ett stort antal glutenfria rätter att välja på. Vi har dock inget färdigt paket utan de måltiderna måste beställas som separata rätter. Under respektive produktsida så kan du titta under fliken "ALLERGENER" och "INGREDIENSER" för att se om måltiden passar dig eller ej.
Hur många personer är maten beräknad för?
Varje maträtt är beräknad för en person. Under fliken "NÄRINGSVÄRDE" på produktsidan hittar du måltidens storlek i gram. Om man är fler som delar på paketen så kan man köpa fler måltidspaket ifall man vill kunna avnjuta samma maträtter vid samma tillfällen. Om det inte spelar någon roll om ni äter likadana maträtter samtidigt så går det självklart även bra att beställa leverans hem till dörren lite oftare.
Frågor om leveransen
När anländer beställningen om man beställer idag?
Om man beställer innan kl 14.00 så packas och skickas beställningen inom 1 dygn. Därefter beror leveranstiden på var i landet leveransen skall skickas. Men vanligtvis tar leveransen 3-4 vardagar. Du kan justera den tid du önskar via länken i sms:et som skickas ut till dig via vår logistikpartner Best Transport.
Levererar ni i hela Sverige?
Ja så gott som! Men kontrollera gärna önskad leveransadress innan du börjar handla genom att söka på ditt postnummer på en av produktsidorna.
Måste man vara hemma för att ta emot leveransen?
Eftersom vi levererar frysmat rekommenderar vi att man är hemma för att ta emot leveransen. Så snart maten är emottagen bör den snarast placeras i frysen. Vi kommer dock alltid att lämna maten utanför dörren vid avtalat leveransdatum. Så om du inte är hemma vid leveranstidpunkten så lämnas paketet utanför dörren. Det är därför av största vikt att du anger portkod i kassan om du bor i ett flerfamiljshus.
När sker leveransen?
Leveransen kommer ske mellan 18.00-22.00 på angivet leveransdatum. En stund innan leveransen kommer chauffören att skicka dig ett sms där du i realtid kan följa just din chaufför och leverans.
Hur levereras mina maträtter?
Efter att du gjort din beställning så packas måltiderna i vårt fryslager och transporteras därefter hem till dig med hjälp av vår logistikpartner Best Transport.
Maten levereras i frysförpackningar som håller rätterna frysta under hela transportkedjan och hela vägen fram till din dörr. Det är dock alltid viktigt att så snart som möjligt ställa måltiderna i frysen så snart du mottagit din leverans.
Vad händer om jag inte är hemma när leveransen anländer?
I samband med att beställningen packas så kommer du att meddelas av lagret när din leverans kommer anlända till din adress. Du har då möjlighet att justera leveransen tidpunkt eller datum. Vid omständigheter där ingen är hemma så kommer chauffören enligt våra villkor att lämna leveransen utanför din dörr. Inga paket går i retur utan lämnas alltid utanför dörren om du inte är hemma.
Observera att ansvaret för varorna övergår till dig som mottagare så snart de avlämnats och att maten så snart som möjligt bör placeras i frysen.
Chauffören kan endast leverera orden till den adress som angivits vid orderläggningen och har dessvärre ingen möjlighet att ändra sin rutt. Kontrollera därför noga att uppgifterna som lämnats i kassan i samband med orderläggningen stämmer så att chauffören kommer fram och kan nå mottagaren.
Vi ansvarar inte för om leveransuppgifter är felaktigt angivna med resultatet att leverans uteblir. Kontrollera därför mycket noga att leveransuppgifterna stämmer innan ordern bekräftas. Returnerade beställningar debiteras. Kontakta vår kundtjänst direkt vid behov.
När bör man beställa för att få leverans?
Hur långt det tar att få leveransen till dörren kan variera i olika delar av landet. Vanligtvis tar leveransen mellan 3-4 arbetsdagar i södra och Mellansverige men för norra Sverige kan det ta 5 dagar. Beställningar som görs efter kl 14.00 packas dagen därpå.
Kan man få en avi för när leveransen kommer?
När ordern är ute för leverans till mottagaren skickas ett sms till det mobilnummer som du angett i kassan samband med att beställningen lades. I sms:et finns en länk. När man klickar på länken kan man följa leveransen direkt i mobilen och se när chauffören beräknas anlända exakt tid.
Frågor om betalning
Frågor om Källsortering
A Meal for A Meal
Hur kan man bidra till A Meal for A Meal?
Varje gång en maträtt från BonCulina serveras bidrar man automatiskt till att ett skolbarn.
Hör av dig till oss vi hjälper gärna till!
BonCulina®
Thunberg Företagspartner AB
Organisationsnummer: 559090-9304
Västra Hagenvägen 22
439 92 ONSALA